Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In zijn Nocilla-trilogie ? Nocilla Dream, Nocilla Experience en Nocilla Lab ? voert Agustín Fernández Mallo talloze verhalen op van mensen en plaatsen die Amerika en de wereld in het digitale tijdperk van de eenentwintigste eeuw weerspiegelen.In het midden van de woestijn in Nevada staat een afgezonderde populier die versierd is met honderden paren schoenen. Verderop langs Route 50 wordt een eenzame prostituee verliefd op een verzamelaar van gevonden foto?s. In Las Vegas bouwt een Argentijnse man een eigenaardig monument voor Jorge Luis Borges. Op de vlucht voor de autoriteiten neemt Kenny zijn intrek in de wettelijke non-plaats die Singapore International Airport is. In Londen brengt de kunstenaar Jodorkovski uren door met het beschilderen van kleine stukjes kauwgom die vastgekleefd zijn op de stoep. De schrijvers Enrique Vila-Matas en Agustín Fernández Mallo ontmoeten elkaar op een booreiland.Dit zijn slechts enkele van de verhaallijnen die tezamen de Nocilla-trilogie vormen, die werd binnengehaald als een van de vermetelste hoogtepunten in de Spaanse literatuur. De drie romans staan vol met verwijzingen naar arthousefilms, conceptuele kunst, praktische architectuur, de geschiedenis van computers en de decadentie van de roman. Mallo ontdekt schoonheid in leegte en onthult de essentie van het hedendaagse leven. De trilogie wordt beschouwd als een mijlpaal in de Spaanstalige literatuur en is nu voor het eerst in het Nederlands vertaald.https://www.koppernik.nl/project/nocilla-trilogie-agustin-fernandez-mallo/
Spanish literature --- Spaanse literatuur --- Digitalisering --- Mens --- Schoonheid --- Leegte --- Maatschappij --- Ontmoeting --- Architectuur --- Film --- Conceptuele kunst --- Romans
Choose an application
Briljante concepten. In deze gids vindt men de issues en beslommeringen van de eerste generatie van kunstenaars die bij de oprichting van deze beweging betrokken waren. Een onderzoek naar de historische basis van conceptuele kunst, haar relatie tot de dominante esthetiek van de jaren 60, voornamelijk de modernistische theorie van Clement Greenberg en zijn volgelingen, en de invloed van conceptuele kunst op de kunst en het culturele klimaat van vandaag. In dit boek vindt men kunstenaars zoals: Vito Acconci, Art & Language, John Baldessari, Robert Barry, Mel Bochner, Marcel Broodthaers, Stanley Brouwn, Daniel Buren, Victor Burgin, Hanne Darboven, Jan Dibbets, Marcel Duchamp, Gilbert & George, Dan Graham, Hans Haacke, Jenny Holzer, Douglas Huebler, On Kawara, Joseph Kosuth, Louise Lawler, Sol LeWitt, Gordon Matta-Clark, Ana Mendieta, Bruce Nauman, Adrian Piper, Edward Ruscha, Lawrence Weiner, Ian Wilson
Art styles --- Conceptual --- conceptuele kunst --- anno 1900-1999 --- kunst --- kunstgeschiedenis --- Kunstgeschiedenis --- 735.8 --- geschiedenis der schilder- en tekenkunst, 20e eeuw, algemene stromingen
Choose an application
De conceptuele kunst stelde de gebruikelijke definitie van een kunstwerk - namelijk een door een kunstenaar vervaardigd voorwerp - danig op de proef. In dit toegankelijke boek wordt beschreven waarom de nieuwe avant-garde, die opkwam in de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw, zulke baanbrekende kunst vervaardigde en in hoeverre deze beweging moet worden gezien als het keerpunt tussen de modernistische schilderkunst uit het verleden en de postmodernistische hedendaagse kunst.
Conceptual --- Art --- anno 1900-1999 --- minimal art --- Fluxus --- Art styles --- Minimal --- ruimtelijke kunst --- conceptuele kunst --- anno 1960-1969 --- anno 1970-1979 --- 7.038 --- kunst 20e eeuw --- 705.8 --- Arnatt, Keith --- Baldessari, John --- Barry, Robert --- Beuys, Joseph --- Bochner, Mel --- Broodthaers, Marcel --- Buren, Daniel --- Burgin, Victor --- Conceptuele kunst --- Cullen, Gregor --- Darboven, Hanne --- Dibbets, Jan --- Duchamp, Marcel --- Fido Hunt, Kay --- Graffix, Redback --- Graham, Dan --- Gérôme, Jean-Léon --- Haacke, Hans --- Harrison, Margaret --- Hilliard, John --- Kabakov, Ilja --- Kawara, On --- Kelly, Mary --- Koslov, Christine --- Kosuth, Joseph --- Kounellis, Janis --- Kunst --- Laderman Ukeles, Mierle --- Latham, John --- LeWitt, Sol --- Long, Richard --- Maciunas, George --- Magritte, René --- Malevitsj, Kasimir --- Manzoni, Piero --- Meireles, Cildo --- Merz, Mario --- Morris, Robert --- Mosset, Olivier --- Motonoga, Sadamasa --- Nauman, Bruce --- Olitski, Jules --- Ono, Yoko --- Parmentier, Michel --- Picabia, Francis --- Piper, Adrian --- Polke, Sigmar --- Ramsden, Mel --- Rauschenberg, Robert --- Rosler, Martha --- Ruscha, Ed --- Smithson, Robert --- Stella, Frank --- Toroni, Niele --- Weiner, Lawrence --- 20e eeuw --- kunstgeschiedenis --- kunstgeschiedenis - kunst na 1945 --- kunstgeschiedenis, 20e eeuw --- schilderkunst --- Art, Modern --- Conceptual art --- Art criticism --- conceptuele kunst.
Choose an application
On July 9, 1975, Dutch-born artist Bas Jan Ader set sail from Chatham, Massachusetts, on a thirteen-foot sailboat. He was bound for Falmouth, England, on the second leg of a three-part piece titled In Search of the Miraculous. The damaged boat was found south of the western tip of Ireland nearly a year later. Ader was never seen again. Since his untimely death, Ader has achieved mythic status in the art world as a figure literally willing to die for his art. Considering the artist's legacy and concise oeuvre beyond the romantic and tragic associations that accompany his peculiar end, Alexander Dumbadze resituates Ader's art and life within the conceptual art world of Los Angeles in the early 1970s and offers a nuanced argument about artistic subjectivity that explains Ader's tremendous relevance to contemporary art. Bas Jan Ader blends biography, theoretical reflection, and archival research to draw a detailed picture of the world in which Ader's work was rooted: a vibrant international art scene populated with peers such as Ger van Elk, William Leavitt, and Allen Ruppersberg. Dumbadze looks closely at Ader's engagement with questions of free will and his ultimate success in creating art untainted by mediation. The first in-depth study of this enigmatic conceptual artist, Bas Jan Ader is a thoughtful reflection on the necessity of the creative act and its inescapable relation to death.
Ader, Bas Jan --- Artists --- 7.071 ADER --- Ader Bas Jan --- concept art --- conceptuele kunst --- fotografie --- installaties --- kunst --- Los Angeles --- Nederland --- performances --- twintigste eeuw --- Verenigde Staten --- Persons --- Ader, Bas Jan, --- art, artwork, artistic, artist, sailboat, sailing, 1970s, new england, missing person, mystery, mysterious, disappearance, myth, folklore, urban legend, end of life, legacy, oeuvre, romantic, tragic, los angeles, subjectivity, contemporary, biography, biographical, theory, criticism, ger van elk, william leavitt, allen ruppersberg, creative, creativity, university, college, academic, scholarly, research, conceptual, historical, famous, well known.
Choose an application
Wat drijft een man, die publiek vooral bekend staat als een bedrijfsleider en bankier, om een boek te schrijven over hedendaagse beeldende kunst? Paul Tanghe studeerde rechten en economie en was vanaf 1966 actief in ondernemingen, in de textielindustrie, en vanaf 1968 in de financiële sector, met name in CERA Bank en na de fusie met Kredietbank vanaf 1998 in Cera Holding en de Almanij/KBC-Groep. Al die jaren besteedde hij evenwel zijn hele vrije tijd aan kunst. Hij behaalde een licentie filosofie en schreef een verhandeling over het kunstfilosofische onderwerp: Robert Morris: vorm en vormeloosheid. Hij bestudeerde systematisch de kunst van het Westen maar ook van andere culturen en onderzocht gedurende jaren één voor één de meest diverse muziekvormen. Het boek is een gepassioneerde getuigenis en een boeiend filosofisch traktaat. Vanuit een beschrijving van het ontstaan en de belangrijkste kenmerken van de hedendaagse kunst trekt hij grenzen en zoekt hij naar verbanden om de beeldende kunst een plaats te geven binnen het geheel van menselijke activiteiten. Hij onderzoekt op een dieper niveau de eigenheid van de beeldende kunst door een aantal basiskenmerken ervan te belichten en hij neemt een standpunt in in de discussie over de zingevende functie van kunst. Maar ook wat betreft het gebrek aan zin en de vele vormen van waanzin binnen de hedendaagse kunst...
Art, Modern --- Philosophy --- kunstfilosofie --- philosophy of art --- hedendaagse kunst --- Philosophy and psychology of culture --- Contemporary [style of art] --- Art --- anno 1900-1999 --- C3 --- religieuze ervaring --- zingeving --- Kunst --- 130.2 --- 7.01 --- België --- concept art --- conceptuele kunst --- cultuurfilosofie --- filosofie --- kunst --- kunst en maatschappij --- kunst en religie --- kunsttheorie --- minimal art --- minimalisme --- twintigste eeuw --- 7.039 --- Beeldende kunst ; zingevende functie --- Kunsttheorie ; 21ste eeuw --- Kunsttheorie ; over hedendaagse kunst ; 21ste eeuw --- 625 Beeldende kunst --- #A0411A --- Kunst en cultuur --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- Kunstfilosofie --- Kunsten --- 1945 --- -Art, Modern --- -Kunstfilosofie --- -Philosophy and psychology of culture --- art [fine art] --- anno 2000-2099 --- 2e helft 20e eeuw --- 7.01 Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- Esthetica. Kunstfilosofie. Kunsttheorie. Algemene problemen inzake kunst --- art [discipline] --- 1945-
Choose an application
Tactile shows how graphic design is moving into three-dimensional objects and products. The innovative examples documented in the book demonstrate how designers are developing and implementing their ideas spatially from the very outset of a project.
749.039 --- 7.039 --- 766.039 --- Industrieel en grafisch design 21ste eeuw in de ruimte 3-D --- Ruimtelijke en grafische vormgeving --- Ingrepen in de architecturale en stedenbouwkundige ruimte --- Letters --- Tactile graphics --- Grafische vormgeving driedimensionale ontwerpen --- Visuele presentatie materiële objecten en ruimtelijke installaties --- 745.039 --- design 21e eeuw --- Meubelkunst en design 2000 - 2050 --- Kunstgeschiedenis 2000 - 2050 --- Gebruiksgrafiek 2000 - 2050 --- CAD, design en industriële vormgeving in de 21e eeuw --- 754.33 --- grafische vormgeving, volgens vorm, 3D --- grafische vormgeving --- papierkunst --- vouwtechniek --- design --- installaties --- kunst --- 750 --- 3D --- illustraties --- pop-ups --- typografie --- conceptuele kunst --- Art --- anno 1900-1999 --- Conceptual --- Industrieel en grafisch design ; 21ste eeuw ; in de ruimte ; 3-D --- Grafische vormgeving ; driedimensionale ontwerpen --- Visuele presentatie ; materiële objecten en ruimtelijke installaties --- Meubelkunst en design ; 2000 - 2050 --- Kunstgeschiedenis ; 2000 - 2050 --- Gebruiksgrafiek ; 2000 - 2050 --- departement Beeldende Kunst 08 --- grafisch design --- Collage --- Materie
Choose an application
Een onopgemaakt bed, een opblaasvarken of het urinoir van Marchel Duchamp: wat maakt die dingen kunst? Een antwoord op die vraag vereist volgens Gompertz kennis van de evolutie van kunst. Hij schreef daarom een chronologie van de moderne kunst, van het impressionisme tot het heden.
kunstgeschiedenis --- Aesthetics of art --- philosophy of art --- art [fine art] --- esthetica --- aesthetics --- moderne kunst --- anno 1900-1999 --- anno 1800-1899 --- Modern [style or period] --- Art styles --- 7.01 --- Kunsttheorie ; Will Gompertz over moderne kunst --- Beeldende kunst ; 20ste en 21ste eeuw --- Kunst --- kunst --- negentiende eeuw --- twintigste eeuw --- eenentwintigste eeuw --- realisme --- impressionisme --- postimpressionisme --- Cézanne Paul --- primitivisme --- fauvisme --- kubisme --- Kandinsky Wassily --- orfisme --- Der blaue Reiter --- suprematisme --- constructivisme --- De Stijl --- Bauhaus --- dadaïsme --- surrealisme --- abstract expressionisme --- pop art --- concept art --- conceptuele kunst --- minimalisme --- minimal art --- postmodernisme --- kunstmarkt --- 7.036/039 --- Kunst ; theorie, filosofie, esthetica --- 705.8 --- kunstgeschiedenis, 20e eeuw --- Moderne Kunst --- Kunst; 19de eeuw --- Kunst; 20ste eeuw --- MAD-faculty 12 --- hedendaagse kunst --- kunstkritiek --- Kunstfilosofie --- Actuele kunst --- 20e eeuw --- 21e eeuw --- 700.6 --- modernisme --- theorie --- filosofie --- beeldende kunst, filosofie, esthetiek en kritiek der beeldende kunst --- 456.7 --- kunstbeschouwing --- kunsteducatie --- didactiek algemeen - expressievakken, lichamelijke opvoeding --- art [discipline]
Choose an application
Arts and society. --- Popular culture. --- Arts and society --- Popular culture --- Art, Architecture & Applied Arts --- Fine Arts - General --- Culture, Popular --- Mass culture --- Pop culture --- Popular arts --- Communication --- Intellectual life --- Mass society --- Recreation --- Culture --- Arts --- Arts and sociology --- Society and the arts --- Sociology and the arts --- Social aspects --- October (Cambridge, Mass.) --- 7.01 --- abstract expressionisme --- Afrika --- AIDS --- Benjamin Walter --- Breton André --- Cameron Julia Margaret --- Clark Lygia --- concept art --- conceptuele kunst --- cultuurfilosofie --- cultuurgeschiedenis --- dood --- ed. by Rosalind Krauss, Annette Michelson, Yve-Alain Bois [et al.] --- esthetica --- ethiek --- feminisme --- filmgeschiedenis --- filosofie --- Foucault Michel --- Freud Sigmund --- gender studies --- Gesamtkunstwerk --- Herskovits Melville --- homoseksualiteit --- Klein Melanie --- kolonialisme --- kunst --- kunstfilosofie --- kunsttheorie --- lichamelijkheid --- Mudimbe V.Y --- musea --- October --- Oedipuscomplex --- politiek --- pornofilms --- psychoanalyse --- Rauschenberg Robert --- seksualiteit --- Senghor Léopold Sédar --- surrealisme --- tentoonstellingen --- twintigste eeuw --- Warhol Andy --- 7.039 --- 7.039 Hedendaagse kunststromingen.Post-moderne kunst --- Hedendaagse kunststromingen.Post-moderne kunst
Choose an application
't Jolle, Sven ; Van den Abbeel, Jan ; Abramovic, Marina ; Accardi, Carla ; Acconci, Vito ; Adami, Valerio ; Alechinsky, Pierre ; van Amen, Woody ; Van Anderlecht, Englebert ; Andre, Carl ; Rossi Andrea, Andrea ; Anselmo, Giovanni ; Appel, Karel ; Appelt, Dieter ; Apple, Billy ; Arman ; Art & Language ; Artschwager, Richard ; Assig, Martin ; Bacon, Francis ; Bade, David ; Baikas, Nicos ; Baj, Enrico ; Bar-El, Ido ; Barbaix, René ; Barry, Robert ; Bassiri, Bizhan ; Becher, Bernd & Hilla ; Beecroft, Vanessa ; Bejar, Raphaël ; Bekaert, Piet ; Bergen, Emiel ; van Bergen, Thé ; Berghe, Roland Van Den ; Berti, Simone ; Bertrand, Gaston ; Bervoets, Fred ; Beullens, André ; Beuys, Joseph ; Beyls, Peter ; Biberstein, Michael ; Bijl, Guillaume ; Birnbaum, Dara ; Blaussyld, Maurice ; Boetti, Alighiero ; Bogaert, André ; Bogaerts, Gaston ; Bogart, Bram ; van Bohemen, Kees ; Boltanski, Christian ; Bonnet, Anne ; Boon, Elke ; Borden, William R. ; Bourke, Brendan ; Bowen, Paul ; De Brabandere, Mario ; Braeckman, Dirk ; Brey, Ricardo ; van den Broeck, Frank ; Broodthaers, Marcel ; Brouwn, Stanley ; Bruch, Klaus vom ; De Bruyckere, Berlinde ; Buren, Daniel ; Burkhart, Kathe ; Burki, Marie José ; Burssens, Jan ; Bustamante, Jean-Marc ; Buthe, Michael ; Cabrita Reis, Pedro ; Cai Guo-Qiang ; Calzolari, Pierpaolo ; Cane, Louis ; Caniaris, Vlassis ; Carlier, Jan ; Carmi, Eugenio ; Ceccobelli, Bruno ; Charlier, Jacques ; Charoux, Jac (Jacques) ; Chlanda, Marek ; Christo ; Cingolani, Marco ; Claus, Hugo ; Clement, Frans ; De Clerck, Antoon ; de Clercq, Hugo ; De Clercq, Maurice ; Close, Chuck ; Cobbaert, Jan ; Cole, Willem ; Coleman, James ; Coolens, Bert (Berten, Robert) ; Copers, Leo ; de Cordier, Thierry ; Corillon, Patrick ; Corneille ; Cortier, Amédée ; etc.
museumcollecties --- S.M.A.K. (Gent) --- hedendaagse kunst --- Contemporary [style of art] --- Art --- S.M.A.K. [Ghent] --- anno 1900-1999 --- SMAK (Gent) --- Kunst ; 1945 --- -Museumcatalogi ; Gent ; S.M.A.K. Sted. Mus. voor Actuele Kunst --- Museumcatalogi ; Gent ; S.M.A.K. Stedelijk Museum voor Actuele Kunst --- Belgische kunst ; 2de h. 20ste eeuw --- Beeldende kunst ; 2de helft 20ste eeuw --- Belgische kunst ; 2de helft 20ste eeuw --- 069(493) --- 7.038 --- musea --- kunst --- België --- Musea. Collecties ; België --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Musea . Gent --- Moderne Kunst --- 700.4 --- -Art --- Actuele kunst --- 20e eeuw --- Tentoonstellingen --- Musea --- Gent --- Kunstgeschiedenis --- Jan Hoet, Ingrid Commandeur, Steven Jacobs, Els Roelandt --- tekenkunst --- beeldhouwkunst --- installaties --- schilderkunst --- collecties --- Hoet Jan --- S.M.A.K. --- Stedelijk Museum voor Actuele Kunst Gent --- abstracte kunst --- abstractie --- pop art --- nouveau réalisme --- nieuwe visie --- hyperrealisme --- minimal art --- concept art --- conceptuele kunst --- minimalisme --- Panamarenko --- Broodthaers Marcel --- Beuys Joseph --- Oberhuber Oswald --- land art --- arte povera --- Documenta IX --- 7.078 --- Museumcatalogi ; Gent ; S.M.A.K. Sted. Mus. voor Actuele Kunst --- -Actuele kunst --- S.M.A.K --- Tentoonstelling --- Museum --- Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (Gent) --- België --- Musea. Collecties ; België
Choose an application
130 essays, interviews, manifesten, statements, gedichten en beschouwingen, waarvan 30 teksten voor het eerst in Nederlandse vertaling - teksten die ertoe doen binnen de beeldende kunst van na 1945
Art, Modern --- kunsttheorie --- 20ste eeuw --- Comparative literature --- art history --- art theory --- Contemporary [style of art] --- Art --- anno 1900-1999 --- Kunst ; 1945 --- -Art, Modern --- Morris Robert --- Musil Robert --- narcisme --- naslagwerk --- neue Wilden --- Newman Barnett --- Nietzsche Friedrich --- nouveau réalisme --- Nul --- Oldenburg Claes --- op art --- Peeters Henk --- Piene Otto --- Pieters Din --- Plato --- Pollock Jackson --- pop art --- postmodernisme --- post-painterly abstraction --- Reichenfeld J --- Reijnders Frank --- Reinhardt Ad --- Restany Pierre --- Rohde Carl --- Roodnat Bas --- Rooduijn Tom --- Rosenberg Harold --- Roszak Theodore --- Rothko Mark --- Ruyters Dominiek --- Sartre Jean-Paul --- Satie Erik --- schilderkunst --- Schoonhoven Jan --- Simons Riki --- Sontag Susan --- Steiner George --- Stein Gertrude --- Stella Frank --- Tapié Michel --- Tegenbosch Lambert --- Tilroe Anna --- Tinguely Jean --- twintigste eeuw --- Uecker Günther --- van Weelden Dirk --- Vos Marcel --- Warhol Andy --- Weiner Lawrence --- Wittgenstein Ludwig --- Wölfflin Heinrich --- Woolf Virginia --- Zero --- 7.038 --- beeldende kunst --- kunst 20e eeuw --- 7.01 --- Abramovic Marina --- abstracte kunst --- abstracte schilderkunst --- abstractie --- action painting --- Ad de Visser --- Adorno Theodor W --- After Nature --- Alloway Lawrence --- Andre Carl --- Appel Karel --- Armando --- art brut --- arte povera --- Baudrillard Jean --- beat generation --- beatniks --- beeldhouwkunst --- Beeren Wim --- Benjamin Walter --- Bergson Henri --- Beuys Joseph --- Bongard Willi --- Boomgaard Jeroen --- Broodthaers Marcel --- Cage John --- Cameron Dan --- Celant Germano --- Cobra --- concept art --- conceptuele kunst --- Constant --- Dante Arthur C --- de Kooning Willem --- den Hartog Jager Hans --- Denis Maurice --- Depondt Paul --- Derrida Jacques --- Dotremont Christian --- Dubuffet Jean --- Eco Umberto --- Emmerik Pam --- Engelander Ruud --- esthetica --- Fabre Jan --- Finkielkraut Alain --- fluxus --- Fontana Lucio --- fotografie --- Foucault Michel --- Fuchs Rudi --- Giacometti Alberto --- Gilbert & George --- Greenberg Clement --- Groot Ger --- Grootveld Robert Jasper --- Habermas Jürgen --- Hamilton Richard --- Hassan Ihab --- Heyting Lien --- Illich Ivan --- informele kunst --- installaties --- Jencks Charles --- Kaal Ron --- Kaprow Allan --- kinetische kunst --- Klein Yves --- Kosuth Joseph --- Kounellis Jannis --- kunst --- LeWitt Sol --- Lucebert --- Lüpertz Markus --- Lyotard Jean-François --- Maciunas George --- Manzoni Piero --- Mitchell Adrian --- Modern art --- kunstgeschiedenis - kunst na 1945 --- Nieuwe Ploeg (Group of artists) --- -Art --- Kunsten --- 1945 --- -20e eeuw --- Kunstgeschiedenis --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- Beeldhouwkunst --- -Kunsten --- Kunst --- 2e helft 20e eeuw --- 20e eeuw --- -Kunst --- writings [documents] --- artists' statements --- Art, Modern - 20th century - Sources --- 20ste eeuw.
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|